Het jaarverslag wordt geregeld onderzocht. Hierbij is het object van onderzoek vrijwel altijd de jaarrekening: de cijfers en de wijze waarop de cijfers worden gepresenteerd. Scenter onderzoekt al jaren de mate waarin ondernemingen in hun jaarverslag een beeld schetsen van hun strategie.
Hoewel er legio mogelijkheden zijn om de strategie van een bedrijf te presenteren biedt het jaarverslag hiervoor de kans bij uitstek. De strategie van de organisatie kan hierin beschreven worden in het licht van de resultaten van het voorgaande jaar en de verwachtingen en acties voor het komende jaar.
In 2002 heeft het bureau Scenter vor de achtste keer onderzoek gedaan naar de rapportage over de strategie in jaarverslagen van Nederlandse ondernemingen. De jaarverslagen zijn getoetst op tien criteria. De resultaten zijn gepresenteerd in tijdschrift FEM de Week van zaterdag 19 oktober 2002.
In totaal zijn 100 verslagen beoordeeld, waaronder alle AEX en Midcap fondsen. De eerste plaats werd behaald door ERIKS met een score van 10. Dit is voor de eerste keer in de historie van het onderzoek dat een onderneming de maximale score behaalt. Heel opvallend is dat accountantsbureau KPMG onderaan de lijst bungelt met een score van 2.
Download de cijferlijst
Download het onderzoeksrapport (pdf)
Lees het FEM/De Week artikel (pdf)