Het zijn vooral de Europese supermarkten die van voedselveiligheid een duidelijk beleid maken. Amerikaanse supermarkten richten zich bij het streven naar duurzaamheid vooral op sociale en maatschappelijke zaken. Dat blijkt uit de jaarverslagen maatschappelijk verantwoord ondernemen van de diverse supermarktketens.
Het blad FoodBusinessnews analyseerde de jaarverslagen van de grote internationale supermarktondernemingen. Het blad wordt uitgegeven door Cies, de internationale koepelorganisatie van supermarkten en voedingsbedrijven.
Uit de analyse van het blad blijkt dat Europese supermarkten meer activiteiten ondernemen op gebied van voedselveiligheid. Zo legt het Franse Carrefour in detail haar terugtraceer- en terugroepbeleid uit, terwijl Ahold haar taken in de EurepGap organisatie beschrijft.
De publicatie van duurzaamheidsjaarverslagen biedt een supermarktketen de mogelijkheid erkent te worden door andere organisaties. Sainsbury and Safeway hebben beiden een notering gekregen aan de Dow Jones Duurzaamheidsindex. Ook Carrefour heeft een notering aan de Observatoire de lEthique.
Het blad FoodBusinessnews concludeert dat duurzaamheidsbeleid definitief is doorgebroken bij de internationale supermarktketens. Hoewel een aantal ketens al langer initiatieven ontwikkelde op dat gebied is het nu ook een integraal beleidsonderdeel geworden. Zo geeft het Japanse ITO-Yokado al sinds 1995 een duurzaamheidsjaarverslag uit. Verder richten veel retailbedrijven zich tegelijk op de internationale en lokale markt. Het Belgische Delhaize noemt het Lokale kracht, groepsexpertise. De keten Aeon noemt zich een glokale onderneming. Ook Ahold koppelt wereldwijde activiteiten aan lokale werkmaatschappijen.