NS is winnaar van De Kristal 2014, de prijs voor het meest transparante MVO-jaarverslag van Nederland. E.ON ontving de prijs voor de grootste stijger op de Transparantiebenchmark en Unilever een prijs voor de onderneming die het meest creatief en innovatief omgaat met het transparant maken van haar maatschappelijke effecten op de samenleving. Dat maakte de jury vandaag (20 november) bekend in het Haagse Nieuwspoort. Juryvoorzitter Bibi de Vries (directeur Strategische Relaties bij Achmea) reikte de prijzen uit.
NS won de strijd van 450 andere bedrijven door als enige in geld uit te drukken wat de impact van haar activiteiten is op het milieu en de maatschappij. Zo brengt NS bijvoorbeeld in kaart wat de maatschappelijke kosten zijn van geluidshinder door treinverkeer. De andere genomineerden voor de Kristalprijs waren AkzoNobel en KPN. Volgens de jury, bestaande uit voorzitter Bibi de Vries, Z.K.H. Prins Carlos de Bourbon de Parme en de heer Leen Paape, onderscheidt NS zich doordat uit de verslaggeving een duidelijke onderlinge samenhang van financiële en niet-financiële informatie over people, planet en profit blijkt. Zo speelt NS in op de trend dat de maatschappelijke aspecten steeds meer de waarde van een onderneming bepalen. Daarnaast krijgt NS complimenten voor de snelheid waarmee het de transparantieladder de afgelopen jaren heeft beklommen. In 2012 stond NS op positie 28, vorig jaar op zes en nu op één.
Unilever meest innovatieve jaarverslag, E.On snelste stijger
De prijs voor meest innovatieve jaarverslag gaat dit jaar naar Unilever. Volgens de jury is het jaarverslag niet alleen een verslaggeving van het afgelopen jaar, maar draagt het ook op creatieve en innovatieve wijze bij aan brede maatschappelijke discussies. Zo koppelt het verslag van Unilever welzijn, milieu en levensonderhoud aan de eigen groeidoelstellingen. De prijs voor de snelste stijger op de ranglijst is dit jaar gewonnen door E.On. Dit energiebedrijf steeg met zijn jaarverslag van plaats 171 naar 36.
De Kristal is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken (EZ) samen met de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Door te meten hoe transparant bedrijven verslag doen van hun inzet voor mens en milieu en de uitkomsten daarvan te publiceren, stimuleert EZ bedrijven maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Bekendmaking scores Transparantiebenchmark
Vandaag maakte het ministerie van EZ de scorelijst van alle deelnemers bekend. Ondernemingen hebben via een online self-assessment hun score kunnen bepalen. De self-assessments van de bedrijven zijn daarna in opdracht van het ministerie van EZ door uitvoerder EY beoordeeld. Bedrijven die geen self-assessment hebben gedaan, hebben een score toegekend gekregen door EY.