Het Belgisch Instituut der Bedrijfsrevisoren dat reeds vele jaren de rapportering en transparantie over duurzaam ondernemen in de bedrijven stimuleert, heeft vandaag zijn jaarlijkse prijs voor het Beste Rapport rond Duurzaam Ondernemen toegekend. De prijs gaat dit jaar naar Delhaize Groep, (Euronext Brussel: DELB – NYSE: DEG), de Belgische internationale voedingsdistributeur, voor zijn "Corporate Responsibility Report 2008".
Delhaize Groep is al meer dan 100 jaar actief bezig met duurzaam ondernemen. Uiteindelijk is het zelfs één van de drie pijlers van de bedrijfsstrategie geworden. Sinds 2007 maakt Delhaize Groep een jaarlijks verslag dat volledig gewijd wordt aan duurzaam ondernemen.
Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep, verklaarde: "In de loop der jaren hebben onze verschillende operationele ondernemingen spontaan een reeks initiatieven rond corporate responsibility ontwikkeld, hetgeen bewijst dat dit deel uitmaakt van onze bedrijfscultuur. Of het nu gaat over Delhaize België die in de top 10 staat van gebruikers van groene energie in Europa en op de eerste plaats in België, of over het feit dat wij in de Verenigde Staten pioniers zijn met de lancering van ons voedingsinformatie-systeem "Guiding Stars",… er zijn voldoende voorbeelden. De duurzaamheidsstrategie die onlangs op een coherente wijze werd ontwikkeld, laat ons toe om onze expertise doorheen de Groep te delen en onze inspanningen te richten op goed gekozen en meetbare doelen. Wij zijn zeer tevreden dat ons duurzaamheidsverslag waarin al onze resultaten worden weergegeven, de aandacht van de jury heeft getrokken."
Duurzaam ondernemen behelst veel verschillende domeinen, voornamelijk de sector van de voedingsdistributie. Bij Delhaize Groep staan drie pijlers centraal: Producten, Mensen en Planeet. In de geest van de titel van het verslag : "a healthy approach to life", willen we het welzijn en de gezondheid binnen deze 3 pijlers bevorderen. Het verslag richt zich in het bijzonder op 5 domeinen die door Delhaize Groep werden gekozen en aan de basis liggen van haar duurzaamheidsstrategie. Deze vijf domeinen zijn: voedselveiligheid, gezondheid en welzijn, ontwikkeling van medewerkers, energiebesparing en een verantwoord aankoopbeleid. Het verslag werd ingezet bij de interne- en externe communicatie-voering naar onze medewerkers en klanten toe om hen ervan bewust te maken en hen te informeren. Het verslag geeft concrete voorbeelden en becijferde resultaten weer die het de lezer mogelijk maken de geboekte vooruitgang te evalueren. Delhaize Groep is er zich van bewust dat er nog talrijke uitdagingen wachten. De prijs die zij vandaag in ontvangst mag nemen, is een sterke aanmoediging om haar inspanningen verder te zetten.