De ACC Awards voor de duurzaamheidsverslagen over 2008 zijn uitgereikt. De ACC Award voor het ‘meest communicatieve (maatschappelijke) jaarverslag’ ging naar Air France/KLM. De jury heeft besloten de prijs voor het ‘meest innovatieve jaarverslag’ toe te kennen aan twee bedrijven: Shell en Unilever. Daarbij is vooral gelet op de mate van interactiviteit.
De ACC Awards een initiatief van VMA en NIVRA zijn voor de 14e maal uitgereikt.
Ter toelichting
De ACC Award en de Transparantiebenchmark (TB) gaan in de toekomst nauwer samenwerken en gestreefd wordt naar een vergaande integratie komend jaar. De bedoeling is om één prijssystematiek op te zetten, naar analogie van de Oscaruitreiking, met een nieuwe naamgeving. Voor dit (tussen)jaar is de ACC Award al wel gekoppeld aan de TB en zijn voor de ACC Award de top 20-verslagen uit de TB genomen.
Jurybeoordeling ACC Award
De winnaar van de prijs voor het meest communicatieve verslag is overhandigd aan Air France / KLM voor het CSR Report 2007/2008. Volgens het juryrapport betreft dit een helder en illustratief verslag met een logische opbouw. Duidelijk blijkt hoe MVO is ingebed in de organisatie. Ook is men duidelijk over behaalde resultaten.
De jury heeft besloten de tweede prijs, meest innovatieve verslag toe te kennen aan twee organisaties: Shell en Unilever. Met name is daarbij gelet op de mate van interactiviteit. Beide bedrijven publiceren, naast een (samenvattend) uitnodigend verslag, veel informatie op internet. Shell valt verder op door het gebruik van een dynamische sitemap Responsible Energy’, dat zeker de nieuwe generatie zal aanspreken. Unilever op zijn beurt biedt voor specifieke stakeholders veel online informatie aan.