Ooit ontstaan als reputatie-redmiddel, maar tegenwoordig een waardevolle tool voor de stroomlijning van de eigen processen: duurzaamheidsverslagen. Hoe profiteer je als bedrijf van dit communicatiemiddel?
Een van de eerste bedrijven die een duurzaamheidsverslag uitbrachten, is Shell. Dit verslag uit 1998, met de naam Profit and Principles – does there have to be a choice?, kwam uit in navolging op de Brent Spar-affaire, waarbij Greenpeace Shell onder vuur nam omdat afzinken van de Brent Spar-opslagboei in Brentveld volgens de milieuorganisatie tot ernstige milieuschade zou leiden.
Om zijn imago op te poetsen en zijn stakeholders meer bij zijn bedrijfsvoering te betrekken, zag het bedrijf in dat het transparant moest zijn. In het eerste duurzaamheidsverslag rapporteerde Shell dan ook over zijn activiteiten op economisch, sociaal en ecologisch vlak, en de dilemma’s waar de oliemaatschappij tegenaan liep.
Sindsdien gaven meer bedrijven gehoor aan de roep van stakeholders om meer transparantie. Het aantal duurzaamheidsverslagen is vanaf 2000 dan ook sterk gegroeid. Zo publiceerde in 1999 45 procent van de 250 grootste bedrijven wereldwijd, gebaseerd op de Fortune Global 500, een duurzaamheidsverslag. In 2015 lag dit aantal op 92 procent, blijkt uit cijfers van KMPG.