Minister Wopke Hoekstra (Financiën) sprak op woensdag 5 juni 2019 tijdens de CFO Day in Oosterbeek. Het thema van de bijeenkomst: Building bridges. Hij ging in zijn toespraak ook uitgebreid in op transparantie en duurzaamheid: “Hypertransparantie wordt de norm” verwoordde hij.
“De Maatschappelijke Imago Monitor bevraagt al tien jaar lang consumenten over bedrijven. In 2019 zei 66 procent van de respondenten dat bedrijven maatschappelijke doelen net zo belangrijk zouden moeten vinden als winst maken.
Voor de generatie van de jonge potentials hier is dit al helemaal vanzelfsprekend. De afgestudeerden van vandaag willen niet meer alleen bij de grote multinationals of advocatenkantoren werken, maar bij start-ups die de wereld willen veranderen en een bijdrage willen leveren aan morgen. En als ze er wel werken, stellen ze de mores ter discussie. En de consumenten? Die eisen dat bedrijven duurzaam zijn, sociaal rechtvaardig opereren en hoge ethische normen hanteren. Zo niet, dan lopen ze weg.
De voorbeelden zijn overal om ons heen: mensen die van reguliere banken naar een groene bank overstappen, de plofkip die uit de schappen verdwijnt, protesten tegen fast fashion en ophef als de zoveelste witte man als CEO of lid van de raad van bestuur is benoemd. Het is een ontwikkeling die naar mijn stellige overtuiging alleen maar toe zal nemen. De lat voor het bedrijfsleven op het gebied van transparantie, duurzaamheid, diversiteit en normen en waarden zal steeds verder omhoog gaan.
Het is een logisch gevolg van onze welvaart, we staan op de volgende trede van de piramide van Maslow. We hebben het geld om producten aan te schaffen en daardoor ook de ruimte om kritischer te zijn over die producten. Door internet kan de individuele consument zich bovendien veel makkelijker organiseren. Bedrijven die de plank misslaan, worden onmiddellijk afgestraft. Dan kom je niet meer weg met een groen logo of een verantwoorde reclamecampagne. Hypertransparantie wordt de norm. Het is een nieuwe werkelijkheid waar u als bedrijfsleven mee hebt te dealen en die we volgens mij ook moeten toejuichen. De ondernemer van vandaag dient na te denken over wat hij of zij voor het land, voor Nederland, kan betekenen.
En gelukkig pakt het bedrijfsleven de handschoen op. Laat me twee actuele voorbeelden geven. De financiële sector zat aan tafel bij het klimaatakkoord, om de plannen mede vorm te geven. De sector ziet dus het belang van de lange boven de korte termijn. En – tweede voorbeeld – de belangstelling voor de groene staatsobligaties die de Nederlandse staat sinds kort aanbiedt was werkelijk overweldigend. Commerciële partijen willen dus heel graag bijdragen aan het klimaat.”
Lees de volledige tekst van zijn lezing