Nog twaalf goede doelen en social enterprises zijn in de race voor De Transparant Prijs 2015. De prijs wordt woensdag 30 september aanstaande door juryvoorzitter Herman Wijffels uitgereikt aan organisaties die het publiek het beste informeren over hun maatschappelijke impact. De prijs is een initiatief van PwC, ondersteund door de Nationale Postcode Loterij. De Nationale Postcode Loterij stelt in totaal 100.000 euro beschikbaar voor de winnaars. Nieuw dit jaar is dat ook social enterprises en boegbeeldprojecten van goede doelen meedingen naar de prijs.
Genomineerden 2015
- Categorie kleine instellingen (< 0,5 miljoen euro inkomsten):
El Fuego, Mama Alice en Projecten Zuid-Afrika - Categorie grote instellingen (> 0,5 miljoen euro inkomsten):
Opkikker, Plan Nederland en Red een Kind - Categorie social enterprises:
Dopper, FairMail en Taxi Electric
Genomineerden ‘Meest impactvolle boegbeeldproject’
- Een bloedserieuze zaak (Plan Nederland): pakt de menstruatie-problematiek in de Ugandese regio’s Lira en Kamuli aan.
- Stop meisjesbesnijdenis! (Amref Flying Doctors): overtuigt gemeenschappen een alternatief voor het overgangsritueel van meisje naar vrouw in te voeren.
- Sweetie (Terre des Hommes): ontmaskert, met behulp van het fictieve personage Sweetie, plegers van webcamseks met kinderen.
- TikkieRing (Hartstichting): helpt kinderen met een hartafwijking, met behulp van Tikkies (bedels), hun ervaringen te verwerken.
Maatschappelijke resultaat telt
De Transparant Prijs wordt voor de twaalfde keer uitgereikt. Wat in 2004 begon als een aanmoedigingsprijs om jaarverslagen van fondsenwervende goede doelen naar een hoger niveau te tillen, is anno 2015 een expertisecentrum dat het inzicht in maatschappelijke impact in het domein van “goed doen” wil vergroten.
Volgens Wim van Ginkel (projectleider en senior director bij PwC) is dat domein niet langer voorbehouden aan fondsenwervende goede doelen. ‘Wat telt is het maatschappelijke resultaat. Daarom staat de prijs dit jaar voor het eerst ook open voor organisaties die met een ander verdienmodel de wereld willen verbeteren. Onze ambitie is om zowel goede doelen als social enterprises te stimuleren om aan Nederland te laten zien wat ze bereiken.’ In totaal hebben 138 goede doelen en 57 sociale ondernemingen zich dit jaar aangemeld.