De Kristalprijs zet bedrijven in het zonnetje die uitblinken in hun rapportage over maatschappelijke impact. Het jaarlijkse evenement is echter veel meer dan een prijzenfeestje. Met de onderliggende transparantiebenchmark wil de overheid bedrijven stimuleren meer waarde te halen uit hun verslaglegging. “Bedrijven moeten laten zien wat ze goed doen”, zegt juryvoorzitter Monika Milz. “Maar ook wat nog beter kan. Transparantie helpt een onderneming toekomstbestendig te maken.”
De Transparantiebenchmark legt de 500 grootste bedrijven van Nederland langs de meetlat. Ze worden beoordeeld op een groot aantal factoren die betrekking hebben op het bedrijfsmodel, het beleid en de resultaten. Ook voor de managementaanpak, relevantie, duidelijkheid, betrouwbaarheid, responsiviteit en de samenhang in de verslaglegging zijn punten te verdienen.
Competitie
Ranglijsten leiden automatisch tot competitie en de drang om te verbeteren. Bij de Transparantiebenchmark is dat niet anders, constateert Milz. Maar er is nog een tweede manier waarop de benchmark de transparantie in het bedrijfsleven vergroot. “Het onderzoek maakt duidelijk waar de koplopers mee bezig zijn, maar ook hoe bedrijven omgaan met zaken die moeilijk zijn. Andere partijen kunnen daarvan leren. In de benchmark gaat het niet om de laagste CO2-uitstoot, maar om de manier waarop je daarover in gesprek gaat.”
Kristalprijs 2017
De uitreiking van de Kristalprijs 2017 vindt plaats op 21 november in het Antropia Cultuur- en Congrescentrum in Driebergen-Zeist.