(Gepubliceerd in MilieuMagazine van december 2002).
Op de site milieujaarverslag.com kunnen bedrijven sinds 1999 hun milieujaarverslagen wereldkundig maken. Leuk voor de aandeelhouders. Makkelijk te downloaden. Veel bedrijven zien de toegevoegde waarde. Maar ook heel wat zitten er niet op te wachten dat hun verslag op zon website komt.
Het komt nogal eens voor dat bedrijven hun milieujaarverslagen op de website www.milieujaarverslag.com zetten omdat ze anders blijven zitten met hun dure stapels jaarverslagen, vertelt F. van der Molen, initiatiefnemer van de website en in het dagelijks leven milieuadviseur.
Dit jaar zijn er zeker vijftien bedrijven op de site bijgekomen om voor relatief weinig geld – een paar honderd euro – alsnog extra bekendheid aan hun jaarverslagen te geven. Van der Molen: In totaal zijn al een paar duizend verslagen via deze site gedownload of opgevraagd.
Sinds dit jaar heeft hij namelijk ook een online bestelservice, zodat bezoekers hard copies kunnen bestellen. Veel milieujaarverslagen zijn ook op eigen bedrijfssites te vinden, maar het grote voordeel van mijn verzamelsite is het overzicht aan verslagen en de bewustwording die zon verzameling oplevert. Verder is het veel gemakkelijk om alles te downloaden vanaf die ene site. Voor veel bedrijven is de toegevoegde waarde dan ook meteen duidelijk Ze kunnen trouwens ook zien wie zon verslag opvragen.
Overigens: wie www.milieujaarverslag.nl, www.maatschappelijkverslag.nl of www.duurzaamheidsverslag.nl intypt, komt ook op de site terecht. Van der Molen reserveerde destijds ook deze domeinnamen.
Tot nu toe blijft het aantal bedrijven dat zijn milieuverslag op de site publiceert beperkt tot 35. Daar zitten wel grote namen bij, zoals Corus, Heineken en Shell. Van der Molen: Voor veel van de 250 bedrijven die verplicht een milieujaarverslag moeten maken, gaat het echt om een moetje. Die zitten niet op te wachten op internetpublicatie. Bedrijven die een digitaal verslag hebben laten dit meestal wel op de site zetten. Je hebt ook bedrijven die wél op de site willen, maar bewust zonder te bestellen verslag. Dat kan ook.
Groei
Van der Molen verwacht wel een groei in digitale publicaties: Er zijn al bedrijven die hun verslag alleen nog digitaal publiceren. Maar nog niet iedereen weet dat dit wettelijk is toegestaan. Wat ook een rol speelt is dat duurzaam beleggen in de lift zit, en daarbij spelen milieujaarverslagen een rol.
G. Dijkstra van de belangenvereniging Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) laat weten dat dit klopt: Terwijl het reguliere beleggen in 2001 met 7 procent daalde, nam duurzaam beleggen met maar liefst 17 procent toe. Wij vinden het belangrijk dat milieujaarverslagen – of liever nog duurzaamheidsverslagen – overzichtelijk worden gepubliceerd. Deze site is een middel daartoe. Duurzame beleggers gebruiken milieuverslagen voor hun investeringsbeslissingen. Omgekeerd merk je zelfs dat bedrijven aan ons vragen wat ze moeten doen om in een duurzaam fonds te worden opgenomen. Een van de eisen is dus het uitbrengen van een verslag over de maatschappelijke aspecten van hun bedrijfsvoering.
De VBDO kijkt overigens bij haar beleggingen alleen naar de vijftig grootste beursgenoteerde ondernemingen in Nederland, waarvan er tot heden slechts twaalf een corporate milieujaarverslag of duurzaamheidsverslag uitbrengen. De meeste jaarverslagen op de site betreffen dus kleinere al dan niet beursgenoteerde bedrijven of buitenlandse bedrijven. Ook staat het milieujaarverslag van de VBDO zelf op de site. Van der Molen: Dergelijke belangenverenigingen en non-profitorganisaties zoals ziekenhuizen en universiteiten mogen hun milieujaarverslagen gratis publiceren.
Bron: Meer informatie: F. van der Molen, info@milieujaarverslag.com